Sunday, December 30, 2012

Jangan Tamak!

Assalamualaikum ..
Hohoho .. sedang orang lain berjimba dengan gaji dan bonus .. daku terkontang kanting .. sedih wooo .. tersangat sedih .. tambah pula .. kena kerja hujung minggu hampir 3minggu .. cuti ganti banyak woo .. sama banyak  dengan kerja yang nak kena siapkan .. aduhai ..
Oleh kerana trah sudah bagi surat cinta kat company dan secara automatik gaji trah sudah tak masuk 28hb setiap bulan tetapi hanya dapat cek pada setiap 1hb pada bulan seterusnya .. dah la tu 1hb .. nak tunggu cek 'clear' .. pendek kata .. bulan12 tak merasa  gaji sebab gaji dapat bulan januari 2013 dan terbaik pula 1hb Januari cuti umum .. memang terbaik .. dan secara automatik jua .. TAK LAYAK dapat BONUS untuk raya cina .. hohohoho .. duit  duit duit .. pakat duk sogok trah cakap rugi bagi surat cinta awal-awal .. tak apa la .. anggap tak ada rezeki .. duit siapa tak nak .. potong jari r siapa tak nak .. bagi trah .. duit memang segalanya .. tapi kejujuran .. kepercayaan dalam diri duit hanya keperluan tapi bukan segalanya .. jangan terlalu tamak untuk mengejar duit .. sedar dalam hidup ini ada benda lain yang penting jua .. ketenangan keindahan .. memiliki duit hasil dari titik peluh sendiri ..
hari jua akak trah sudah isi borang BR1M tu untuk bujang .. trah bagi tahu trah tak layak .. tetapi akak trah cakap suruh je isi .. trah bagi tahu la nape trah tak nak isi .. ini kerana pak sedara trah yang kerja kat bahagian kewangan kat Putrajaya cakap .. sudah ada kes yang buat penipuan sudah dapat dikesan penipuan nya .. setelah  LHDN membuat semakan semula .. jadi jangan kerana duit yang 'tak seberapa' banyak itu .. kita mendapat masalah .. bagi trah .. duit??siapa tak nak??trah akui trah pun nak .. tetapi kalau dengan duit tu jua membuatkan masalah lain timbul .. lagi baik kita biar mereka yang layak menerima .. kalau sudah terang-terang tak layak .. dalam kata lain .. DUIT biarla yang berkat .. keberkatan itu yang mengindahkan hidup ini ..



Mati ditimpa duit??






No comments: