Sunday, December 25, 2011

Kecuaian, kelalaian, kesilapan...

assalamualaikum...

pertama kali melihat kemalangan...
walaupun kemalangan itu tidak melibatkan kematian..
tapi ia beri aku banyak pengajaran....
kerana..kecuaian....kelalaian...
kesilapan yang dilakukan hampir-hampir melibatkan banyak kenderaan...
kecuaiannya bila dia memandu dalam keadaan laju dan memotong...
walaupun mengetahui jalan tersebut tidak lurus dan menyebabkan kereta bergerak perlahan..
dalam dia memandu laju dan memotong beberapa buah kenderaan...
tanpa sedar terdapat sebuah kenderaan di depan sedang memasuki simpang...
dengan tak semena-mena dia mengambil langkah memotong dengan laju ke seberang jalan...
merempuh pondok hentian bas......<<
aku melihat sendiri rempuhan yang kuat tu dengan bumper bahagian depan melambung....
aku termelagu...mengucap panjang...andai kenderaan tu merempuh kami...andai ada orang berada dipondok itu..masyaallah...
aku andaikan jika kita berhati-hati tapi kesilapan datang dari orang lain...
tak mampu kita nak menahan...kerana tu takdirnya....
cuma kita as muslim sebelum naik kenderaan atau melakukan sesuatu bacala doa...
mendoakan untuk kita bersama...
aku selik kan sekali doa naik kenderaan sebagai ingatan untuk kita bersama...



“Segala puji bagi Allah,Maha suci Allah yang menyediakan kenderaan ini untuk kemudahan kita dan kami tidak terdaya menguasainya, dan sesungguhnya kepada Tuhan kitalah, kita akan kembali.”

**kita datang dariNya dan kita pulang padaNya...



No comments: